Monday, 30 December 2013

Azam 2014

assalamualaikum salam bahagia salam 1malaysia.


 *eh silap

(HAPPY NEW YEAR)

"Jangan masuk ke tandas pada pukul 1159 malam tarikh 31 disember kerana anda hanya akan keluar pada tahun hadapan"

Maaf sahabat-sahabat kerana anda terpaksa menelan lawak hambar sedekad tuanya itu. Intro yang hambar bukan?*hambaruddin.

Kalau cerite pasal tahun baru, topik paling panas macam neraka saqar ialah AZAM. Kalau sembang pasal azam nieh, nescaya pokok krismas boleh terbelah dua. Kadangkala ramai berpendapat azam lebih mudah direncana dari dilaksana. Maka tak hairanlah kalau ada yang meletakkan azamnya begini:

"titew tak taw nak ajam ape tahun nieh, so titer ber ajam bahawa titew nak tunaikan ajam titew tahun lepas iaitu mencari tulang rusuk kiri."
STATUS FACEBOOK SI MAMAT HIPSTER

Kenyataan di atas juga merupakan lawak hambar yang makin menghambarkan diri saban tahun. sekian.*korek hidung.


Jadi penting atau tidak azam ni atau hanya menjadi bebanan sahaja untuk bersantai di tahun baru. Andai anda seorang muslim, saya mahu tekankan bahawa azam adalah penting dalam kehidupan seorang muslim. Apa kata Rasulullah SAW?


Sabda Rasulullah saw, "Niat orang mukmin lebih baik daripada amalnya dan niat orang fasik lebih buruk daripada amalnya".

Seringkali kita berazam dan berniat dalam hidup kita, tapi kadang-kadang kita niat kita terbatas disebabkan faktor kesihatan, kesibukan ataupun minyak naik harga.Yelah, niat tuh memang dah ada dah, nak pergi jihad kat palestin,nak pergi menolong sahabat-sahabat muslim kita di Mesir sana, nak pergi Haji, tapi memang susah nak jalankan dan laksanakan. Sebab tu kita sebagai seorang muslim jangan sesekali putus niat dan terus berazam nak buat benda baik.


KALAU KITA DAH BANKRAP DARI AMALAN,
JANGAN BANKRAP DARI BERAZAM DAN BERNIAT
(SHEIKH NURUDDIN AL BANJARI AL MAKKI)




Dari Ibnu ‘Abbas, Rasulullah SAW. bersabda, “Sesiapa yang berniat untuk berbuat kebaikan tetapi tidak jadi mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya 1 kebaikan (pahala) yang sempurna, jika dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan untuknya 10 hingga 700 kebaikan, bahkan boleh lebih banyak lagi. Sesiapa yang berniat untuk berbuat kejahatan tetapi tidak jadi mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya 1 kebaikan yang sempurna, jika dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan 1 keburukan (dosa) untuknya.” (HR Bukhari & Muslim)


Jadi sahabat-sahabat, yang nak pasang azam baru, eloklah memasang azam yang baik, InsyaAllah Allah akan perkenankan azam kita dan akan membuka ruang untuk kita memenuhi azam kita. 

(Surah AliImran ayat 159)
tapi, kalau dah niat tuh at least berusaha lah sikit, jangan hangat hangat tahi ayam sudah la.*usha slack



action speaks louder than words.


AZAM ANDA??

Saya tak tahu menahu azam anda untuk tahun 2014, mungkin ada yang nak sambung azam 2013, ada yang nak kahwin, ada yang menaikkan six pad. Ada yang mahu mengacakkan muka dengan pembedahan plastik(orang islam dilarang sama sekali),suka hati andalah apa pun azam anda nak buat. Tapi nasihat saya, azam lah perkara-perkara yang elok, yang boleh mentranformasikan hidup kita ke arah hidup yang lebih baik. Ambillah ibrah atau pengajaran dari tahun 2013. Jadikanlah hari-hari yang lepas sebagai pengajaran untuk hari-hari yang mendatang.Istiqomah dengan azam anda agar mendapat hasil yang baik.


Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang di usahakannya(annajm:39)

Azam Saya??

ehem2,*garu garu rambut,
harap tahun nie 

  • dapat naikkan sikit pointer(azam klise seorang student) 
  • dapat meluaskan dakwah di facebook,instagram dan twitter,(semenjak dua menjak nie makin banyak post2 lagha dan duniawi).


  • dapat menjana pendapatan sendiri agar dapat mengurangkan beban mak dan ayah(dah mula dah pun)


  • dekatkan diri dengan majlis ilmu(bontot makin berat ke pusat islam semenjak awal 2013)


  • bodek lecturer (wajib)

KESIMPULAN


2014, plisss bhe naiss thoo meeeee, ihik2





tiada kena mengena ngan tajuk di atas.

AMARAN: JANGAN SAMBUT MALAM TAHUN BARU ANDA DENGAN BERGULING-2 DI                            HOTEL2 MURAH ATAU HEAD-BANGING DI KONSERT LAKNATULLAH.

Hiburan itu perlu tapi berpada-pada dan tidak merosakkan jiwa. :)









Wednesday, 27 February 2013

B.A.N.G.K.I.T.




Bangkit bila ditolak jatuh bangunlah semula

Bangkit bila diluka nanti pulihlah semula
Bangkit biar bersusah dulu nanti senang semua
Sakit pada luka kan pulih semula
Bangkit!


                                                             dipetik dari lirik lagu Bangkit-DJ Fuzz ft Altimet & Salam

Bangkit! Qiam! Wake up! Bukan hanya digunakan untuk membangkitkan anda dari tidur secara luaran. Tetapi yang perlu kita bangkitkan ialah hati kita. Hati kita sedang lena diulik mimpi duniawi sehingga tak sedar yang kita sedang ketinggalan jauh. Jauh di belakang orang lain. Kita masih memikirkan perkara-perkara remeh temeh. Masih merempat di tepi jalan.  Melacur! Maksiat! Zina! Vandalisme! Ikhtilat !
Lupakah kalian apa tujuan kita hidup di dunia? Apa tujuan Allah mengutus kita sebagai khalifah. Ayuh renungkan!


وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ. 
Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.(adzariyat:56)

Kita sering terlupa. Siapa kita sebenarnya, Hanya seorang Hamba. Tetapi majoriti kita adalah Hamba yang terlena. :( . 


REMAJA

Wahai remaja. Tidakkah kita semua sedar, umat islam sekarang kian tidur lena. Lena dalam kegelapan. Apakah kita masih mahu berdolak dalik lagi. Kitalah pemegang masa depan generasi hadapan. Kitalah yang bakal memenuhi saf-saf hadapan di ruang masjid pada masa hadapan. 

"RELAKS LAH, AKU BARU 19 KOT"

"BUKANNYA AKU MATI ESOK PON"

Fikirkan?! Adakah kita "masih" remaja ataupun "sudah" remaja. Rasulullah S.A.W menyuruh kita mengejar 5 perkara sebelum 5 perkara, masa mudamu sebelum masa tuamu. Remaja. Terkenal dengan perkataan KUAT,SEMANGAT BERKOBAR-KOBAR,KECERDASAN. Tatkala remaja lah kita mahu mengumpul segala jenis ilmu. Tatkala remaja lah kita mahu mengumpul amalan sebanyak mungkin. Mungkin kah ada hari tua untuk kita? Itu bukan kita untuk tentukan. Rasulullah sendiri menyuruh kita mengejar masa remaja. 

Masa Remaja bukan untuk berfoya-foya. Bukan untuk berbelanja besar. Bukan untuk mencari Cinta Couple yang boleh membawa ke zina. Remaja adalah zaman untuk kita bangkit. Bangkit bagi menawan duniawi dan mendapatkan kemenangan di akhirat kelak. Bangkit !

"semangat sekumpulan remaja boleh meruntuhkan sebuah gunung"
ustaz zulkifli bin ismail
Sultan Muhamma Al-Fateh berjaya menakluk Konstatinopel ketika berusia 21 tahun. kita?

ISLAM PERLU BANGKIT SEMULA

Umat islam sekarang. Kita seakan dibelenggu jahiliyah. Tidak peka dengan apa yang berlaku di sekeliling. Sudah hilangkah identiti islam di dunia ini? Sudah hilangkah maruah umat islam? Apa tidak cukup lagi kita dipijak hari-hari. Di ludah Amerika, Diluda Israel, Diludah negara-negara barat. Kita dianggap agama yang mundur. Walhal kita pernah menakluk sepertiga dunia. Kita dianggap agama yang tidak bertamadun. Walhal ilmuwan-ilmuwan islam zaman dahulu pernah mendahului jauh kehadapan berbanding sarjana-sarjana barat. 
Andai Salahuddin Al-Ayubi melihat kita sebegini, apakah perasaa beliau? Andai Sultan Muhammad Al-Fateh hidup semula, tidakkah dia akan menangis siang dan malam. 


Mana Tun Fatimah
Mana semangat Tun Teja Datuk Maharajalela
Mana cucu Datuk Merah
Keberanian Sarjan Hassan dan Leftenan Adnan
Mari memartabatkan perjuangan Datuk Bahaman


Siapakah lagi selain kita untuk menyambung perjuangan dahulu. Senjata dahulu adalah keris, namun zaman sekarang, keris dalam kepala. Kepala kita perlu di "asah" bagi menghadapi perang psikologi barat masa kini. Adakah Kita masih mahu mengikut telunjuk barat? Masih kehilangan identiti? Adakah fesyen dan trend jahiliyah yang kita agungkan atau fesyen berlandaskan syariah? BANGKIT!

Sekarang, 89 tahun genaplah kita dalam kesengsaraan. Banyak konflik peperangan di Myammar (umat islam rohginya), palestin, Iraq dan sebagainya tiada kesudahan. Negara Arab dan PBB tidak bersungguh-sungguh membantu negara bergolak terutama Palestin. Sebaliknya, negara bukan Arablah yang tidak ‘hangat-hangat tahi ayam’ membantu Palestin terutama dari negara kita. 

Akhir kata, ingatlah selagi kita banyak meninggalkan perintah-Nya, melebihkan hiburan, menjalankan pentadbiran islam tidak sepenuhnya, berpakaian seksi dan tidak bersatu, selagi itulah umat islam hidup sengsara, banyak maksiat bermaharajalela dan palestin tidak akan merdeka. Walaupun kegemilangan islam semula dan merdekanya palestin berlaku apabila turunnya dan wujudnya khalifah semula (yakni imam mahdi & nabi Isa a.s.) tetapi apa salahnya kita bangkit sama-sama!!!!!!!!!!! Ayuhlah bangkit wahai umat islam!!!!!! Bukannya bangkit atas dasar bangsa!!!!!!!!!! Ingatlah 300 juta umat islam sedangkan 15 juta adalah orang kafir (non muslim) di dunia, tak akan pula kita boleh kalah. INGATLAH UMAT ISLAM KUAT DAN BERKUASA DENGAN JIHAD, KETAATAN DAN BERSATU.



Firman Allah "Wahai org2 yg beriman, sahutlah dan sambutlah seruan Allah dan seruan RasulNya apabila Ia menyeru kpd kamu kpd perkara2 yg menjadikan kamu hidup sempurna (seruan jihad dan seruan2 agama)..." 24,surah al-anfal.


"Dan tidak henti-hentinya org2 kafir itu memerangi kamu sehingga mrk berjaya memurtadkan kamu dari agamamu jika mrk mampu" dlm surah al-baqarah.


'ISLAM SEKARANG UMPAMA GERHANA,GELAP GELITA,TETAPI SATU MASA PASTI KAN BERCAHAYA,BUKAN TERBENAM DAN GELAP SELAMANYA"


Bangkit.. bangunlah semula
Bangkit.. tawanlah semula
Bangkit.. umpama cahaya



Dah bersedia untuk bangkit?

Sunday, 27 January 2013

We Love U Rasulullah :)



Beberapa hari lepas medan-medan pengicau, mukabuku dan juga Ruangku(myspace) dipenuhi dengan status-status yang memperingati Nabi Muhammad S.A.W sempena Maulidur Rasul. Saya juga tidak ketinggalan memberikan status-status serta kicauan ini bagi meng"hotstuff"kan Nabi Muhammad S.A.W. Bagi mengingatkan betapa hebatnya Baginda Rasulullah.

Hakikatnya adakah post "i lab u rasulullah" ataupun "happy birthday ya rasulullah" itu datang dari hati kita semua atau semata-mata memperoleh LIKE dan RETWEET sahaja?Atau lebih parah kerana tekanan dari pihak-pihak sekeliling. Jeng3, kebabooom!.

Cinta pada Rasulullah bukan hanya terletak di skrin komputer dan skrin Henset Ipongg anda.Bukan terbukti dengan berarak 240KM setiap hari dan memegang sepanduk "KAMI SAYANG MUHAMMAD" sahaja. Tetapi terletak kepada amalan dan penghayatan sirah Rasulullah.

Nak cerita sikit lah kehebatan Habibullah nie. 


Muhammad Bin Abdullah Bin Abdul Mutallib, semua orang islam kenal dia. Namanya terlalu agung sehingga pihak-pihak barat di sebelah sana hampir mencirit kuning mendengar namanya. Keperibadian first class mengalahkan team Sir Alex Ferguson di EPL. Populariti zaman lampaunya lebih hebat dari geng-geng Super Junior, 4Minutes, dan CN Blue. Keterampilan dan kecantikannya tidak boleh dikalahkan puak-puak Aaron Aziz dan ShaSha Mendoza. Kehebatannya berjihad tidak mungkin ditandingi oleh The Expendables dan Naruto Shippuden. Kejujurannya dan tutur katanya berpuluh kali ganda lagi first class dar SimSimi si burung kuning itu. Hebatnya Baginda berniaga mengalahkan Bill Gates, Dr. Rozmey serta Sifu Aziz Skor A.


CARA MENCINTAI RASULULLAH

Kalau anda mempunyai seorang "bakal imam" atau "bakal penghulu bidadari", bagaimana nak tunjukkan yang kita sayang pada mereka? Antara contoh ialah mendeklamasikan kata-kata jiwang tahap gaban, menghadiahkan bunya kekwa sambil menyanyikan lagu "rindu, rindu serindu rindunya. Bertanya kah khabar , "caring" lah konon.  Senang ceritanya, cinta ini tidak dapat dibuktikan hanya melalui kata-kata manis umpama menanam tebu di tepi gigi.tetapi perlu disertai dengan perbuatan susulan yang hadir terus dari hati.

Jadi, cara paling mudah untuk membuktikan kita betul-betul cinta pada Rasulullah ialah denga mengamalkan sunnahnya. Apa itu sunnah???? Haaa, digalakkan tanya pada ustaz-ustaz bagi yang tidak tahu. Kalau rasa segan silu kucing-mucing dengan ustaz, boleh lah tanya dekat al fadhil ustaz google dan imam yahoo. Saya pasti anda semua pasti akan menemui jawapan. Kalau nak tahu lebih lanjut tentang sunnah-sunnah Rasulullah, digalakkan membeli sebuah buku bertajuk " Syamail Muhammadiyah" atau "Syamail Muhammadi" hasil nukilan Imam Tarmizi. 

Setelah membaca blog Inche Gabbana iaitu angelwearsgucci.blogspot.com, saya baru sedar bahawa ada satu sunnah yang memang ohsem! yang saya sendiri terlepas pandang iaitu, jeng3, Dakwah dan Tarbiyah. Sedar tak sedar Baginda Rasulullah telah menjalankan aktiviti OHSEM! tersebut semenjak Baginda memperoleh wahyu pertama di Gua Hira' sehinggalah Baginda Rasulullah wafat. Dakwah dan tarbiyah Baginda sehingga sekarang terasa kesannya walau berapa ribu tahun sudah baginda wafat. Subhanallah. :)
Sayang kan kalau dakwah baginda tidak disambung? Atotototo.

Satu lagi cara untuk membuktikan kita "miss" dan "love" Rasulullah ialah dengan memperbanyakkan selawat pada nya. Selawatnya berbunyi begini "Solallahu 'ala Muhammad. Solallahu 'alaih wassalam". Rajin-rajin lah ulang 24 juta kali pun takpe. Kalau lagu Justin Bieber anda boleh ulang 45 kali sehari, takkan selawat pun tak boleh? 

FAKTA : TAHUKAH ANDA, ORANG YANG BANYAK BERSELAWAT KEPADA RASULLAH IALAH ANTARA GOLONGAN YANG DIBANGKITKAN DALAM KEADAAN MUKA BERSINAR-SINAR. :)


KENAPA PERLU CINTA RASULULLAH ?

Tatkala Rasulullah S.A.W (mohon selawat pada Baginda), sedang menghadapi Sakaratulmaut, perkara yang ada dalam minda bersihnya ialah UMATNYA. Berikut ialah kisah ketika nabi Muhammad  wafat.

"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasulullah dengan suara yang amat lemah.

"Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.

"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.

"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib UMATKU kelak?"

"Jangan khuatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Ku haramkan syurga bagi sesiapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.

"Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.

"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat penghantar wahyu itu.

"Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.

Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu."

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

"Ummatii, ummatii, ummatiii?" – "Umatku, umatku, umatku"

Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai dirinya sebagaimana Baginda mencintai kita?

Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi

Betapa cintanya Rasulullah kepada kita. Saat Baginda mahu menghembuskan nafas yang terakhir, Baginda hanya memikirkan nasib umatnya kelak, sehinggakan perkataan akhir yang dilafazkan Rasulullah ialah ummati, ummati, ummati ?!. 

Rasulullah dah korbankan segalanya untuk kita, baginda dikeji, di caci, di maki, dibaling dengan najis, di baling dengan batu, berperang, dan banyak lagi semata-mata untuk kita. Baginda sudah memanifestasikan cinta Baginda kepada kita, masa untuk kita memanifestasikan cinta kita kepada Rasulullah. Ayuh sambung perjuangan Rasulullah. Jadikan baginda sebagai teladan. Jadikan baginda sebagai mentor. 

Tetapi sekarang? Yang dicinta dan dipuja-puja umpama dewa ialah Shah Rukh Khan, Kareena Kapoor, 3 Idiot, Justin Bieber, One Direction dan Ahli-ahli KPOP . Semua berebut mahu menjadi Belieber dan Directioner sehingga kita lupa bahawa kita adalah Allah's Believer. Kita adalah Muhammad's Follower.

Suatu hari Nabi SAW berkata:

“Alangkah rindunya aku mahu berjumpa dengan saudara-saudaraku.”

Para sahabat bertanya, “Bukankah kami ini saudara-saudaramu ya Rasullullah?

“Kalian sahabat-sahabatku dan aku mencintai kalian. Tetapi aku merinduikan saudara-saudaraku.”

“Siapa mereka ya Rasullullah?”

Air mata Rasullullah menitis membasahi janggutnya dan baginda berkata, “Saudara-saudaraku adalah orang-orang yang tidak hidup sezaman denganku, mereka tidak pernah berjumpa denganku, tapi mereka mencintaiku, membenarkan kata-kataku dan beriman kepadaku. Aku rindu kepada mereka, aku mencintai mereka."


Adakah kita benar-benar mencintai Rasulullah? Tepuk dada tanya Iman. Assalamualaikum.

*nota kaki : JANGAN HANYA PENUHKAN STATUS DAN TWEET BERKENAAN RASULULLAH S.A.W. KETIKA MAULIDUR RASUL SAHAJA, BIAR BERTERUSAN SAMPAI FACEBOOK JADI CAM MYSPACE.












Friday, 11 January 2013

M.A.U.T.

11 JANUARI 2013
TEMPAT: BILIK KULIAH PERDANA 3
MASA : 9 PAGI

Sedang ana sibuk mendengar lecture dari pensyarah Calculus ana, secara tiba-tiba telefon ana berbunyi.

"kring3"

"siapa pulak lah yang hantar mesej nieh" ana bermonolog sendirian.

butang "VIEW" ditekan dan terpampang lah mesej yang membuatkan ana tak senang duduk.mesej berbunyi begini:


"assalamualaikum, doakan kesejahteraan ayah aku yang baru kembali ke rahmatullah.sedekahkan alfatihah kepada beliau..trimas sahabat... dari izzad amir aka ezzo."

Innalillah wa inna ilaihi rajiu'n. Betapa ana rasa kematian itu semakin menghampiri ana hari demi hari. Seakan-akan ALLAH  sedang memberikan peringatan dan teguran kepada ana yang kematian itu boleh tiba dalam bila-bila masa sahaja. Semenjak ana menghabiskan sesi persekolahan semasa disember 2011, seringkali ana dikejutkan kematian sahabat-sahabat handai, ada juga berita kematian dari ahli-ahli keluarga dari sahabat-sahabat ana sendiri. 


MAUT


Teringat sebaris ayat Al-Quran yang sudah lama menghiasi laman minda ini.



Mati, maut, meninggal dunia. Sesetengah orang agak loya dan alergik terhadap perkataan-perkataan sebegini. Apabila disebut tentang kematian, sesetengah orang akan menganggap yang perkataan mati itu lebih relevan untuk orang-orang tua. Walhal maut itu tidak mengenal usia. Tidak kira anda berumur 18 tahun, 19 tahun, 20 tahun, posibiliti untuk anda mati itu ada. Teringat ayat Ustaz Sidek Nor ketika ana mendengar ceramahnya ketika cuti semester yang lepas.

"kita ni tak dijanjikan sesaat pun yang kita akan still bernafas, setiap saat mesti ada posibiliti yang kita akan mati..kalau Allah nak tarik nyawa kita bila-bila masa sekalipun, Allah boleh tarik"


Teringat satu kisah di mana Rasulullah menanyakan kepada para sahabat siapakah orang yang paling bijak di dunia... jawapan-jawapan yang diberikan oleh para sahabat semuanya salah. Maka Rasulullah memberitahu bahawa orang yang bijak ialah orang yang sentiasa  "MENGINGATI MATI".

Jadi?? Adakah anda masih lagi merasakan perkara-perkara duniawi yang lain lebih penting dari mengingati mati? Adakah kita masih lagi terbejat dengan perkara-perkara lain contoh ingin mencari "imam" atau "ketua bidadari" ? Walhal, benda yang patut kita risaukan ialah IMAN kita, supaya kita tidak mati dalam keadaan kafir. Semoga kita mati dalam keadaan ISLAM. Semoga Kalimah terakhir yang kita ucapkan ialah kalimah "aku bersaksi yang tiada Tuhan selain Allah, dan Nabi Muhammad Pesuruh Allah"

ANDAI KITA MATI


“Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan tiga perkara ; Sedekah Jariah, Ilmu yang bermanfaat, Anak soleh yang mendoakan keatasnya”
[Hadith diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari]

Hadis di atas menerangkan mengenai amalan yang tidak akan terputus walau pun pemiliknya meninggal dunia iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh.

SEDEKAH JARIAH


Sedekah jariah bermaksud sedekah yang berpanjangan. "Jariah" bermaksud berjalan dalam bahasa melayu*betulkan kalau ada kesalahan. Jadi sebelum kita menghembuskan nafas terakhir, pastikan kita sudah infakkkan harta kita ke jalan yang lurus. Kalau ada saudara-mara kita yang meninggal, pastikan sebahagian harta sepeninggalannya sudah di infakkan bagi sahamnya di akhirat. :)

ILMU YANG BERMANFAAT

Tanda-tanda ilmu seseorang itu bermanfaat ialah :
1- Dia tidak peduli terhadap keadaan dan kedudukan dirinya serta hatinya membenci pujian dari manusia, tidak menganggap dirinya suci, dan tidak sombong terhadap orang lain dengan ilmu yang dimilikinya.
2 - Apabila ilmunya bertambah, bertambah pula sikap tawadhu’, rasa takut, kehinaan, dan ketundukannya di   hadapan Allah Ta’ala.
3 - Dia tidak berbangga-bangga dengan ilmu yang dimilikinya.



DOA ANAK YANG SOLEH

Selain dari doa anak anak yang soleh/solehah terhadap ibubapanya, doa antara sesama kaum muslimin pun bermenfaat untuk si mati. Ini berdasarkan kepada dalil berikut : Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas Kasihan dan RahmatMu”. Al-Hasyr ayat 10.
Mengenai doa anak yang soleh/solehah Insya’Allah doa akan bermenfaat jika anak2 itu bersolat.Kalau tak solat pasti doa itu tak akan diterima sebab solat itu tiang agama, tidak diterima segala amal kebaikan jika tidak bersolat termasuklah doa. Jadi usahakanlah supaya anak anak kita terdiri dari golongan orang orang yang mengerjakan solat.


PESANAN TERAKHIR

Sahabat-sahabat yang sudi membaca, ingatlah mati itu pasti. Have you prepared? Bersediakah kamu dengan 3 soalan di bawah.



"SIAPA TUHAN KAMU?"

"APA AGAMAMU?"

"SIAPA RASUL KAMU?"

Nampak macam soalan mudah. Tetapi walau sudah dibocorkan di dunia, ramai yang tidak dapat menjawabnya. 

Sekali lagi ana ajukan persoalan yang sama. have You prepared for death?






Monday, 22 October 2012

Tawakkallah,Aal Izz Well

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih. Dengan izin sang Pencipta, ana tergerak hati mahu meng-update- blog ku yang tercinta ini sebelum ia menjadi nasi lemak cili api. Alhamdulillah, semester satu telah berjaya ku redah, exam pre-calculus hari itu menjadi penutup kepada semester ku. Setelah berehat beberapa hari di rumah, pelbagai perasaan bercampur baur di dalam hati. Sebenar-nya terasa agak kesunyian sepi duduk kat rumah melangut macam ayam berak kapur. Rindu kepada kawan-kawan yang masih berjuang dan berjihad dalam pelajaran tidak kira di luar atau dalam negara tidak pernah hilang. Tapi apakan daya, aku habis semester lagi awal dari diorang =='

JADI ANA DI SINI INGIN MENGUCAPKAN BEST OF LUCK FOR YOUR FINAL EXAM




Disebabkan musim ini musim peperiksaan (yakni sedang menunggu result,sudah habis jawab dan sewaktu dengannya), rasa ter-rajin(tatabahasa jahanam) pula hati ini untuk menekan papan kekunci laptop ACER ku bagi merungkai tajuk . "Tawakkal, semuanya akan baik-baik sahaja".


"Aku dah buat semua past years question, kenapa aku rasa aku tak boleh jawab soalan tadi.">Manglish

"Aku letih doh dok gomo,baek aku breti blaja kalu gini gak">Bahasa Kelantan

"Camne ni dowh!! Mampos aku bro,malas Aku Nak studi lpas nie" >Bahasa Key-El

"Teman idok Tahu le cmne Gayenye Pekse teman,putuih aso teman aih" >Bahasa Perak

well, banyak lagi bahasa ana nak letak tapi takut post blog ni jadi rujukan bahasa pasar seluruh Malaysia pula, sepanjang minggu peperiksaan ana di UITM Pulau Pinang, dialog-dialog di atas adalah antara yang selalu didengari. Jangan buat muka terkejut beruk sangat lah kan, saya rasa majoriti manusia yang sedang membaca post ini pernah melafazkannya termasuklah yang menulis blog nie :'(

Kenapa terjadinya dialog-dialog begini? Pendapat ana sendiri : dialog-dialog ini diucapkan kerana ana takut yang ana tidak akan mendapat result yang terbaik. Diselangi takut untuk menghadapi masa hadapan. "Apalah result aku?" "Berapalah pointer aku?" . Soalan maut gitu selalu bermain di minda. Sehingga satu tahap, hilangya tawakkal kita kepada Allah.

Nak tips tak? (sambil buat muka comel ala-ala doraemon)

Doa Yang Saya Belajar dari Sahabat Baik :

Rabbi yassir wala tu 'assir

Maksud"Ya Allah,permudahkanlah urusanku,jangan disulitkan"

Ana selalu amalkan doa di atas tatkala hati berasa takut untuk menghadapi masa depan. Tika ketika itu ana tiada sesiapa yang boleh membantu, ana hanya meminta untuk mempermudahkan urusan, agar ana mampu mengubah nasib ana.

FIRMAN ALLAH DALAM SURAT CINTA-NYA KEPADA KITA

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11


Merujuk kepada cerita ' 3 IDIOTS', watak favourite ana Ranchoddas Shamaldas Chanchad pernah berpesan kepada sahabat-sahabatnya iaitu Farhan Qureshi dan Raju Rastogi.


"Take your hand, and put it over your heart, and say 'Aal Izz Well'

 Dengan hanya berdoa dan ber'AAL IZZ WELL' memang tidak menyelesaikan masalah, tetapi ia akan membuang ketakutan dalam hati ini dan meningkatkan keberanian untuk menghadapi masa depan, pabila ketakutan sudah hilang, masa untuk menerima hasilnya akan tiba. Tidak kiralah apa pun result peperiksaan kita nanti, katakan Aal Izz Well. Katakanlah kepada hati ini yang apa yang kita sudah lakukan adalah yang terbaik, semuanya akan baik-baik sahaja.

Dengan izin Allah, apa yang kita dah usahakan, maka itulah hasilnya. Apabila sudah terima hasilnya, itu adalah rezeki. Bersyukur,bersyukur dengan apa yang kita dapat. Ingatlah, Allah itu dekat dan sedia menolong. Hanya mengangkat kedua2 belah tangan dan sebut "rabbi yaasir wala tu'assir"

USAHA DAHULU,KEMUDIAN TAWAKKAL





Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang di usahakannya(ANNAJM:39)
   
Kita sentiasa mengaitkan Tawakal dengan rezeki dan usaha. Namun usaha tanpa didahulukan tawakal terlebih dahulu seolah-olah mengutamakan dan mendahulukan usahanya  .Maka lahirlah muslim yang sombong dan  angkuh sambil berkata bahawa dengan sebab usahanyalah dia berjaya atau kaya sehingga lupa sebenarnya ia adalah  kerana Allah yang mengizinkannya.

Sebaliknya jika meletakkan tawakal dahulu kemudian diikuti usaha , nescaya individu tersebut akan mengucapkan syukur terlebih dahulu kepada Allah kerana dengan sebab Tawakalnyalah , dia mendapatkan keajayaan dan kekayaan umpamanya.

FIRMAN ALLAH DALAM SURAT CINTA-NYA

 “jika sudah berbulat tekad (niat kuat) maka bertawakallah kepada Allah” [qs. Ali Imran (3): 159]

 “Dan percayalah (tawakallah) dirimu kepada Allah, jika kamu betul-betul beriman.” (Surah al-Maidah ayat 23).


Jadi bertawakal kepada Allah harus dimulakan dengan bulatnya tekad (niat) sampai selesainya usaha, dan ikhlas menerima apapun yang terjadi atau diperoleh. 

USAHA !!! JANGAN MUDAH PUTUS ASA!!
AJA - AJA FIGHTING!!
GAMBATTE KUNDASAI!!!
(aku tataw betul ke aku tulis korea nie)

FIRMAN ALLAH DALAM SURAT CINTA-NYA
"jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." (Yusuf : 87)


KITA USAHA KITA TEKAD KITA TAWAKKAL KITA SYUKUR :)

PEACE AND ASSALAMUALAIKUM 

AMIN REDZUAN

FUTURE ENGINEER

DAI'E FOREVER




Saturday, 18 August 2012

GRADUATION DAY OF RAMADHAN :)





Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum warah matullah hiwabarakatuh. Alhamdulillah. Bersyukur ke hadrat Ilahi dapat lagi aku bernafas di petang yang hening. Ramdhan Al-Mubarak bakal melabuhkan tirainye lagi 3 jam 30 minit dan 30 saat *(xleh blah ade countdown.) dan bermula nya satu lembaran baru iaitu menyambut bulan Syawal iaitu bulan kemenangan islam. (yeaaaay). Wait a minute!*bajet speaking... adakah ini berita buruk ke berita baik untuk kita? Berakhirnya Ramadhan bermakna berakhirnya satu peluang untuk merubah diri, ramadhan dianggap bulan tarbiyah dan syaitan2 dibelenggu dan dicampak ke tengah lautan *(teringat lawak kalao nampak membe muke jahat sket mesti cakap "weh..cmne bole hg tak kene ikat?) *juz kidding.

Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim, yang maknanya: “Apabila datangnya Ramadhan nescaya dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan diikat syaitan-syaitan”

Hadis riwayat Ahmad, al-Bukhari dan Muslim, begitu juga dengan Ashab al-Sunan, yang maknanya: “Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan ihtisab, nescaya diampun baginya dosa yang terdahulu”.


#mungkin da terlambat nak bagi hadis nie...sori    :(

Seperti yang aku katakan tadi, ramadhan dianggap UNIVERSITY OF TARBIYAH kerana pada bulan ini lah manusia diberi peluang untuk berubah oleh Allah kerana ganjaran pahala dilipat gandakan + syaitan kene ikat. Rugilah mereka yang tidak mengambil sepenuh peluang. :(((((( awww.

SYAWAL : SATU DETIK PERMULAAN

Bermula satu era baru dalam kehidupan*ayat nak gempak saje. Syaitan-syaitan dilepaskan dan inilah masanya mereka ingin menebus segala kekecewaan yang ada apabila dibelenggu di bulan ramadhan. Masa inilah orang-orang yang beribadah dengan sepenuhnya pada bulan ramadhan akan menggunakan MOMENTUM yang ada untuk terus beribadah. Mereka telah berjaya membersihkan jiwa mereka di bulan ramadhan dan akhirnya berjaya membawa diri ke bulan-bulan seterusnya. Itulah yang dikatakan GRADUAN DEKAN UNIVERSITY OF TARBIYAH.*nampak tak permainan nye di situ??

Berhak kah kita beraya? ecey! mestilah semua boleh raya.....KECUALI mereka2 yang tidak puasa habes melainkan perempuan yang dapat ABC....*bukan AIS BATU CAMPUR YEE. ALLAH BAGI CUTI LA ORANG KABO. ...golongan  yang ponteng puasa ni tidak berhak meraikan kemenangan islam bersama-sama kerana mereka sudah lari dari medan perang iaitu puasa* kan orang kabo puasa 2uh jihad melawan nafsu. Mereka2 ini tidak layak sama sekali menerima duit raya *(mcm lah aku dpt) terutama nya duit raya si sang penulis blog. (kalao nak datang umah lah).




PTPTN PON X BAGI AKU DUIT RAYA

To All Students of UNIVERSITY OF TARBIYAH :)

Saya dengan ini ingin mengucapkan TAHNIAH kepada semua penuntut UNIVERSITY OF TARBIYAH yang berjaya meraih DEKAN(x tinggal puasa+tak tinggal terawih), malahan juga dapat melihat ramai yang mendapat 4 FLAT(tidak tinggal puasa + terawih +jumpa lailatulqadar) dan saya ingin menunjukkan respek kepada mereka yang mendapat ANUGERAH NAIB CAUNCELLOR ( tak tinggal puasa + terawih + qiamulail + jumpa lailatulqadar + khatam quran). Oleh itu aku harap sahabat-sahabat semua akan terima seadanya lah POINTER(ganjaran pahala) yang kamu semua dapat tahun ni. Bagi yang kene repeat sem tahun depan sebab tak puasa, aku harap hangpa semua sempat berubah lah sebelum terlambat :) Tu la..sapa suh tak pegi KULIAH( bukak puasa awal) , pastuh ponteng kelas TUTORIAL plak(TERAWIH)... dah la tak STUDY( Baca AlQURAN) .. bila datang TEST(UJIAN NAFSU)....habes kantoi..KIH400



#10 MINIT AKU PIKIR NAK WAT TERM MACAM NIEH...haha
#khas direka untuk budak2 yang masuk U dan Matriks, sorry bebudak sekolah mungkin tak paham lagi term2 macam nieh :)

UCAPAN RAYA :)

Saya di sini berdiri dengan dua kaki sambil menggeletar rupa nak lari ingin*sambil membaca teks las minute MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kepada semua sahabat bermula dari SEKOLAH KEBANGSAAN JELAPANG . SEKOLAH IZZUDDIN SHAH. SBPI GOPENG DAN KEPADA PELAJAR UITM PULAU PINANG YANG MENGENALIKU. Saya juga ingin meminta ampun kepada semua insan-insan yang mengenali diriku ini..sahabat2 handai...adik beradik..guru-guru..lecturer2 dan tukang2 cleaner.

SELAMAT HARI RAYAAA!!!!!!!!!! :))))))

IKHLAS DARI
MOHAMAD AMIN BIN REDZUAN
FUTURE ENGINEER
DA'IE FOREVER












Monday, 16 July 2012

Akademik Nombor 1 Tetapi Agama Bukan Nombor 2

Bismillahirrahmanirrahim..dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani... Alhamdulillah Allah memberi ana peluang untuk menaip laptop Acer i7 milik ana... Alhamdulillah dapat menghirup angin sepoi-sepoi bahasa di Permatang Pauh, Pulau Pinang. Sebulan sudah ana meninggalkan rumah untuk menyambung pelajaran ke pengajian tinggi dalam bidang kejuruteraan mekanikal.



MAMAT: kalo tak nombor 2, nombor 3 bole ----> soklan kuang ajo..

what i meant is.... balance kan kedua -dua sekaligus cemerlang di dunia dan akhirat insyaAllah. The first question is WHERE TO START??? Macam mana nak seimbang kan sekaligus supaya tak tercicir agama dan tak tertinggal ibadah?


NIAT

'Setiap Perbuatan dimulakan dengan niat" Hadis Rasulullah...

Antara ayat yang paling ana tak suka ialah.........

ahmad: fulamak!! ramai gila awek cun kat U nieh... harap2 jumpe la jodoh kat cni..!

muslimah : ramai tol laki2 muke K-POP kat sini...nak carilah sorang buat suami

muslim: aku datang U nie sebab rmai membe...senang sket nak melepak...jauh dari rumah.. HAHAHAA

ini antara dialog-dialog yang ana pernah dengar la, kalau antum sume? ada dialog yang lagi best tak? kih300

meh sini ana nak betulkan sikit niat antum2 sume yang sudah lari sikit ni..

WAHAI SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN, KITA DIHANTAR KE INSTITUSI, POLITEKNIK, KOLEJ, UNIVERSITI, MATRIKULASI, STAM , STPM ATAU GIATMARA BUKAN UNTUK..

ENJOY

CARI JODOH

TIDUR

TETAPI KITA DIHANTAR UNTUK

CARI ILMU

BERJAYA

CARI DUIT HALAL
note kecil: aku x join infinty downline
CONTRIBUTE UNTUK AGAMA =)


 kita sebenarnya sedang berjihad...jadi berjihadlah bersungguh-sungguh

ISLAMIC JIHAD IS NOT ONLY IN THE BATTLEFIELD

AL-QURAN

that awkward moment when we all open the mathematics and physics book everyday but only open the quran once in a week?

'AKU TINGGALKAN KAMU 2 PERKARA DI MANA JIKA KAMU TEGUH BERAMAL DENGANNYA MAKA KAMU TIDAK AKAN SESAT SAMPAI BILA-BILA IAITU ALQURAN DAN AS-SUNNAH'....hadis Rasulullah

memang kewajipan kita sebagai pelajar untuk mengulangkaji pelajaran tiap-tiap hari tetapi jangan lah kita asyik mengejar dunia sehingga lupa saham akhirat. 

SOLAT


Rasulullah s.a.w bersabda :
الصَّلاَةُ عِمَادُ الدِّيْنِ وَمَنْ أَقَامَهَا فَقَدْ أَقَامَ الدِّيْن وَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ هَدَمَ الدِّيْن
Maksudnya :    Solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikan solat sesungguhnya dia telah mendidikan agama, dan sesiapa yang meninggalkannya maka sesungguhnya dia telah meruntuhkan agama.

memang menjadi lumrah kita sibuk dengan assignment, main game(ana la nieh), kelas-kelas, perjumpaan persatuan tetapi jangan ditinggal solat itu, jika antum meninggalkan solat, ibarat merobohkan agama sendiri. Tak seronok lah kan kalau kita berniat nak majukan agama islam tetapi dalam masa yang sama kita merobohkan agama sendiri =(

PS: bangun awal subuh oiii*peringatang tuk diri sendiri jugaK =='


Jaga Batas Pergaulan


waktu makan

azman: eh lina, jom makan sekali :) kita dok berdua2 jela..

waktu study group

azman: eh lina, jom study together-gether

waktu nak keluar pi JAYA JUSCO

azman: eh lina...jom teman pi jusco jap..
HINDARI IKHTILAT--------> BERHUBUNGAN TANPA BATASAN SESAMA MUSLIM DAN        MUSLIMAH

NOTA KAKI : BILA KAMU BERDUA...PASTI ADA YANG KETIGA... tak payah nak berkepit sesama lelaki perempuan lah ....kat mak takdak pulok wat cmtu an???

AURAT

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.(ANNUR:26)


Pakaian boleh menunjukkan identiti kita right? jika anda sebenar-benar islam sejati tidak kira muslim atau muslimah jagalag aurat mu kerana aurat adalah untuk tatapan yang berhak. Jika anda dah menayangkan perhiasan anda kepada semua, tidak ubah seperti emas murah yang ditayangkan dan boleh dipegang-pegang di pasar malam :) ...Ana tekankan perkara ini kepada perempuan kerana aurat perempuan majoritinya ana dilihat diBALUT bukan ditutup. Nak tahu beza Balut atau Tutup? rujuk kamus dewan bahasa dan pustaka :)

nota kaki : lelaki yang memakai seluar atas lutut ketika bermain futsal tidak dianggap professional oke?

setakat nie sahaja yang ana mampu nukilkan dalam blog nieh,moga-moga Allah memberikan lebih ruang dan waktu kepada ana untuk menulis lagi pada masa yang akan datang insyaAllah


SEKIAN SAHAJA
DARI
AMIN REDZUAN
MECHANICAL-MISSIONARY
UITM PULAU PINANG
FACULTY OF MECHANICAL ENGINEERING
1915 PM
16 JULY 2012

PEACE =)