Monday, 30 December 2013

Azam 2014

assalamualaikum salam bahagia salam 1malaysia.


 *eh silap

(HAPPY NEW YEAR)

"Jangan masuk ke tandas pada pukul 1159 malam tarikh 31 disember kerana anda hanya akan keluar pada tahun hadapan"

Maaf sahabat-sahabat kerana anda terpaksa menelan lawak hambar sedekad tuanya itu. Intro yang hambar bukan?*hambaruddin.

Kalau cerite pasal tahun baru, topik paling panas macam neraka saqar ialah AZAM. Kalau sembang pasal azam nieh, nescaya pokok krismas boleh terbelah dua. Kadangkala ramai berpendapat azam lebih mudah direncana dari dilaksana. Maka tak hairanlah kalau ada yang meletakkan azamnya begini:

"titew tak taw nak ajam ape tahun nieh, so titer ber ajam bahawa titew nak tunaikan ajam titew tahun lepas iaitu mencari tulang rusuk kiri."
STATUS FACEBOOK SI MAMAT HIPSTER

Kenyataan di atas juga merupakan lawak hambar yang makin menghambarkan diri saban tahun. sekian.*korek hidung.


Jadi penting atau tidak azam ni atau hanya menjadi bebanan sahaja untuk bersantai di tahun baru. Andai anda seorang muslim, saya mahu tekankan bahawa azam adalah penting dalam kehidupan seorang muslim. Apa kata Rasulullah SAW?


Sabda Rasulullah saw, "Niat orang mukmin lebih baik daripada amalnya dan niat orang fasik lebih buruk daripada amalnya".

Seringkali kita berazam dan berniat dalam hidup kita, tapi kadang-kadang kita niat kita terbatas disebabkan faktor kesihatan, kesibukan ataupun minyak naik harga.Yelah, niat tuh memang dah ada dah, nak pergi jihad kat palestin,nak pergi menolong sahabat-sahabat muslim kita di Mesir sana, nak pergi Haji, tapi memang susah nak jalankan dan laksanakan. Sebab tu kita sebagai seorang muslim jangan sesekali putus niat dan terus berazam nak buat benda baik.


KALAU KITA DAH BANKRAP DARI AMALAN,
JANGAN BANKRAP DARI BERAZAM DAN BERNIAT
(SHEIKH NURUDDIN AL BANJARI AL MAKKI)




Dari Ibnu ‘Abbas, Rasulullah SAW. bersabda, “Sesiapa yang berniat untuk berbuat kebaikan tetapi tidak jadi mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya 1 kebaikan (pahala) yang sempurna, jika dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan untuknya 10 hingga 700 kebaikan, bahkan boleh lebih banyak lagi. Sesiapa yang berniat untuk berbuat kejahatan tetapi tidak jadi mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya 1 kebaikan yang sempurna, jika dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan 1 keburukan (dosa) untuknya.” (HR Bukhari & Muslim)


Jadi sahabat-sahabat, yang nak pasang azam baru, eloklah memasang azam yang baik, InsyaAllah Allah akan perkenankan azam kita dan akan membuka ruang untuk kita memenuhi azam kita. 

(Surah AliImran ayat 159)
tapi, kalau dah niat tuh at least berusaha lah sikit, jangan hangat hangat tahi ayam sudah la.*usha slack



action speaks louder than words.


AZAM ANDA??

Saya tak tahu menahu azam anda untuk tahun 2014, mungkin ada yang nak sambung azam 2013, ada yang nak kahwin, ada yang menaikkan six pad. Ada yang mahu mengacakkan muka dengan pembedahan plastik(orang islam dilarang sama sekali),suka hati andalah apa pun azam anda nak buat. Tapi nasihat saya, azam lah perkara-perkara yang elok, yang boleh mentranformasikan hidup kita ke arah hidup yang lebih baik. Ambillah ibrah atau pengajaran dari tahun 2013. Jadikanlah hari-hari yang lepas sebagai pengajaran untuk hari-hari yang mendatang.Istiqomah dengan azam anda agar mendapat hasil yang baik.


Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang di usahakannya(annajm:39)

Azam Saya??

ehem2,*garu garu rambut,
harap tahun nie 

  • dapat naikkan sikit pointer(azam klise seorang student) 
  • dapat meluaskan dakwah di facebook,instagram dan twitter,(semenjak dua menjak nie makin banyak post2 lagha dan duniawi).


  • dapat menjana pendapatan sendiri agar dapat mengurangkan beban mak dan ayah(dah mula dah pun)


  • dekatkan diri dengan majlis ilmu(bontot makin berat ke pusat islam semenjak awal 2013)


  • bodek lecturer (wajib)

KESIMPULAN


2014, plisss bhe naiss thoo meeeee, ihik2





tiada kena mengena ngan tajuk di atas.

AMARAN: JANGAN SAMBUT MALAM TAHUN BARU ANDA DENGAN BERGULING-2 DI                            HOTEL2 MURAH ATAU HEAD-BANGING DI KONSERT LAKNATULLAH.

Hiburan itu perlu tapi berpada-pada dan tidak merosakkan jiwa. :)









No comments:

Post a Comment