Saturday, 25 February 2012

Mengambil iktibar dari DUGAAN


bismillahirrahmanirrahim.....dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani... Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh... selamat sejahtera... Alhamdulillah... dalam saat ini dapat lagi kita bernafas di Bumi Allah yang hijau nieh... Ya Allah 2 minggu da aku tak berdakwah dalam blog nieh... ,teruk juga la rasenye... secara jujurnya... hati aku tidak tenang kebelakangan ini... entahla... setiap saat aku merasakan iman aku jatuh merudum... tapi sekarang nieh... aku cuba bangkit... aku kena lah belajar terima dugaan dari Allah...
kita mesti sedar... setiap yang kita rancang itu bukannya confirm kita dapat... sebab ada hikmah di sebalik kejadian...dan itulah yang cuba aku sampaikan dalam blog kali nieh... belajar terima dugaan..

mungkin dialog-dialog begini sering didengari...

Siti : Ya Allah...mengapa wat aku begini Ya Allah....!!! kenapa kau ambil orang yang aku sayang!!!    kenape3??

Ahmad : Ya Allah...aku dah buat yang terbaik dalam SPM..... aku da belajar tiap-tiap hari... pukul 2 baru aku tido...tapi kenapa aku hanya dapat 3A je?? kenape3??

Ehsan : Ya Allah... kenapa aku diberi penyakit ni Ya Allah...sakit sungguh!


ya.....dialog2 nie sering didengari oleh kita... aku sendiri mengaku yang aku un pena mengucapkan kate2 camnie... tapi itulah masalah manusia sekarang.....bila ditimpa musibah.. salahkan Tuhan... bila ditimpa penyakit... salahkan Tuhan... bila ditimpa bala.... baru la nak beribadat... baru la nak nampak muka kat masjid...tapi bila masalah dah hilang... apa jadi??? bukan je muka... batang hidung un x nampak.. ish3.. 2 la masalah org islam skang... mereka beribadat bila ada masalah sahaja... bila ditimpa musibah.. tapi bila masalah hilang.. ibadat2 tu seakan2 hilang dari diari hidup...

FIRMAN ALLAH S.W.T.

Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia kepada Kami (dalam segala keadaan), samaada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya. (Sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.(SURAH YUNUS :12)

renung2 kan lah ayat kat atas nieh... dah tertulis dalam alquran da un... wah! 

jadi...apabila anda ditimpa kemalangan ka... ditimpa musibah ka.. ditimpa penyakit ka... jangan sesekali salahkan Allah... katenye Allah itu tidak Adil... Allah itu tak sayang kat dia lah... tapi kene ingat... setiap manusia kena melalui suatu bende yang digelar DUGAAN HIDUP....ATAUPUN MASALAH HIDUP.. mesti terfikirkan... kenapa Allah memberi kita dugaan? masalah? kenape3?????

Allah memberi kita dugaan dan masalah kerana Allah hendak kita maju dalam kehidupan... 

hamba Allah : maju?? dengan masalah un bole maju?? ape kejadahnye? susa hidup orang adela!!

tidak...tidak....? memang benar Allah memberi kita dugaan untuk kita maju dalam kehidupan...bukan kerana dia tidak sayang kita...bukan kerana dia benci kita... tapi Allah mahu kita MAJU..... misalnya kan... cube bayangkan nenek2 moyang kita dahulu tiada masalah harian... sebagai contoh... lampu minyak tanah selalu padam... susah nak berhubung dengan orang yang jauh.....itu masalah lah tuh... so apa yang nenek2 moyang2 kita buat ialah mereka mencari penyelesaian masalah... mereka cipta mentol.. mereka cipta handphone...

sebagai contoh seorang pelajar... selalu sangat fail addmath... dia hampir2 berputus asa.... tetapi.... dia nekad untuk SPM...NO MORE FAIL!!! ( slogan aku dulu sblom SPM).... jadi apa yang dia buat? dia maju kehadapan... selalu berjumpa cikgu.. bertanyakan pada rakan2 yang pandai...membuat latihan dengan lebih banyak lagi...dan apakah hasilnya?? A+!

WHEN WE HAVE PROBLEMS...FACE IT..DONT JUST RUN AWAY FROM IT....FIND A SOLUTION


 jadi bila kita ditimpa masalah.... minta tolong lah dengan Allah....haa! macam mane mahu mintak tolong...

Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar(albaqarah:153)


dah tulis da pun dalam alquran....kalau ditimpa masalah...minta lah tolong dengan sabar dan solat...

mengapa Allah memberi kita dugaan???
Allah mahu kita maju dan belajar dari kesilapan..

mengapa Allah memberi kita penyakit?
kerana penyakit itu ialah penghapus dosa.. maka bersyukurlah antum menghidapi penyakit

mengapa aku cita pasal menghadapi dugaan??
sebab aku baru lepas fail JPJ test dan bila aku think positive...Allah mahu aku lakukan yang lebih baik...


Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami, dan beri Penolong kami oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".(albaqarah:286)

WASSSALAM

PEACE FROM ME

(^_^)

kalau ade sebarang kemusykilan atau soalan ....komentar sahaja di bawah... :)

Sunday, 12 February 2012

KeNaPe AkU PiLiH NamA UsTaz EnGiNeeR


assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh. apa khabar semua sahabat2 ku di luar sana... sorila.. aku x dapat nak update blog slalu da... besela..orang da ade kerjaya... letih la katekan.. Alhamdulillah aku da stat bekerja.. bukan nya sebab aku batak duit ke apa... aku cume nak mencari pengalaman mencari rezeki di luar sana.. persediaan awal la orang kabo..!! mesti tertanya2 aku keje ape??? aq sebanye keje jadi ABANG KANTIN...wahaha...seriusly, walaopon agak meletihkan.. tapi.... aku enjoy...sebab tempat keje aku adalah sekolah rendah aku dulu... teringat la zaman budak2 aku dulu... haha

anyway...back to the topics.... kenape ustaz engineer???? ade gak sahabat aku pena tnye.....

sahabat : wey! awat la hg letak name ustaz engineer....??? pelik je aq dgo nieh..

nama USTAZ ENGINEER tu sbenanye sedikit sebanyak menceritakan pengalaman persekolahan aku... aku pernah belajar kat 2 buah sekolah sepanjang sekolah menengah...iaitu.....

SEKOLAH MENENGAH AGAMA IZZUDDIN SHAH(FORM 1 ~ 3)


SEKOLAH BERASRAMA PENUH INTEGRASI GOPENG(FORM 4 ~ 5)


well.....kedua2 buah skolah nieh byk mengajar aq pengalaman2 baru... due2 skola ade keistimewaan sendiri.. kat izzuddin.... aq byk belajar ttg bidang agama... bukan nak ckp kat sbpi gopeng aq x dpat ape tapi.. bidang agama aku sumenye bermula di izzuddin....di sane aku belajar pakai jubah.. di sane aku blaja ikat serban.. di sana aku mula memantapkan ilmu2 fardhu ain....aku berterima kasih la kat naqib2 aku yang ajar aku mcm2.. jasa mereka tak terbalas....byk gak aku belajar agama melalui matapelajaran i'dadi... 

sbpi gopeng...aku jejaki masa form 4....aku yang dpt 9A dlm pmr tetibe x amek arab plak time form 4... sebab aku dpat tawaran aliran sains teknikal...erm....memang cite2 aku dr kecik nak jadi engineer... aku ade la gak nak mintak tuko amek sains tulen agama... tapi ditolak... mintak nak amek arab un ditolak gak... hmmm....xpelah...xde rezeki la kowt... tp kat skolah nieh la aku byk belajar studi stok gile2 nye... kat sni lah gak aq memantapkan sains dan matematik aku... tapi dekat2 nak SPM lah... sng cite nye... kat sbpi gopeng lah aku blaja nak work hard nak jadi engineer.......kat sini gak aku belajar cket2 utk menjadi pemimpin... lpas dilantik jadi pengawas lah...n sbpi gopeng membuatkan aku aktif dalam bidang koko... ragbi dan kadet polis..

lepas abes skola....aku terfikit sejenak.......ape aku nak buat? ape persediaan aku ke IPT? ape cite2 aku..?
well...early preparation is always a key factor to success right? so aq bercadang aku nak cube jadi seorang USTAZ ENGINEER...bukan sekadar engineer yang mahir dalam membuat kerja dan berpangkat tinggi.....tapi seorang muslim yang mahir dalam selok belok agama dan hal ehwal islam... mampu memberikan hujah2 dalam mempertahankan agama....seimbang dunia dan akhirat...sesuatu yang susah nak jumpe skang... ya...itulah target aku....seorang professional yang mahir dalam bab agama....sesuatu yang skang nie susa nak jumpa kat malaysia.....

seorang engineer yang mengerahkan tenaga nye untuk berdakwah....fi sabilillah... menggunekan harta dan pangkatnye di jalan Allah...

"MENCARI SEGULUNG IJAZAH...MENYEBARKAN RISALAH DAKWAH"



itulah sebenanye tanggungjawab sume pelajar muslim......kite mencari pekerjaan agar kite dpat berdakwah di mane2 sahaja...kerja dakwah bukan ustaz2 sahaja yang kene bawa.... tp ia satu kewajipan bg mereka yang berilmu.....ini semua untuk saham akhirat.....



” Dan hendaklah ada antara kamu kumpulan yang mengajak orang kepada perkara baik, menyuruh orang berbuat baik dan melarang orang berbuat jahat. Mereka itulah orang yang berjaya”(ALIMRAN:104)

aku pena dga sorg ustaz nie ckap...

" PENGORBANAN BUKAN BERERTI KENA MENINGGALKAN KERJA DAN GAJI YANG LUMAYAN , ITU PEMIKIRAN YANG SALAH. TETAPI KEJARLAH PANGKAT2 TINGGI... KEJARLAH GAJI2 LUMAYAN... AGAR SATU HARI NANTI SEMUA ITU BOLEH DIJADIKAN WASILAH ATAU ALAT UNTUK BERDAKWAH..."

Firman Allah SWT : Intansurrulloha yansurkum : “Barangsiapa membantu agama Allah pasti Allah akan membantu kalian”

Firman Allah SWT, bermaksud 'Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu' (Surah Muhammad, ayat 7) 

MARI MENJADI PEMBANTU AGAMA ALLAH

marilah kite belajar bukan sahaja sebab nak mendapat gaji yang lumayan... tapi dengan harapan pekerjaan kita itu dapat membantu ISLAM pade mase yang akan datang... itulah sebenar2 jihad...

JADI MCM NIE STAIL GAK!!

TAKBIR!!!! ALLAHUAKBAR

WASSALAM
(^_^)