Wednesday, 7 March 2012

TOLONG JAGA TEPI KAIN SAYA





BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM... assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh... Alhamdulillah... dapat lagi menghirup udara Allah yang segar lagi percuma ini... yeah.. memang percuma tapi Allah nk kita laksanakan satu perkara bagi membalas pemberian Allah ini iaitu.... BERIBADAT KEPADA ALLAH...


FIRMAN ALLAH S.W.T.



“Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku.” - Surah az-Zariyat: ayat 56



suda terang lagi bersuluh...memang kita diciptakan untuk mengabdikan diri kepada Allah...tapi apa yang kita lihat ialah ramai manusia mengabdikan diri kepada nafsu... dosa melimpah ruah... ya.. semua manusia pernah melakukan dosa tapi sebaik2 nya manusia itu bertaubat... hari ini aku nak sentuh pasal satu ayat yang selalu digunakan naqib-naqib aku time kat izzuddin dulu... ayat tuh sebelum ayat yg di atas...


FIRMAN ALLAH S.W.T.
Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman.(adzariyat:55)


memberi peringatan...itulah yang Allah mahukan... kita senantiasa meberi peringatan antara satu sama lain... seperti yang kita tahu manusia itu tidak akan tetinggal dari sifat LUPA.. manusia dalam bahasa arab ialah INSAN... berasal dari perkataan NISYAN yang bermaksud LUPA.... apabila kita terlupa.. mestilah ada seorang perlu mengingatkan.. tetapi... masalah masyarakat islam kat malaysia ni sekarang ialah mereka TIDAK SUKA MENJAGA TEPI KAIN ORANG LAIN..... menggunakan alasan..


joyah : alah..kubur lain2... nak buat ape aku peringat...


azman: buang masa aku je..lantak die lah nk wat ape un... bkn aku un kene seksa..


julia: kalo tegur nanti..kata aku busy body plak... tak pasal-pasal nanti gaduh pula...


jangan nak wat muke terkejot sangat lah kalau anda semua tak pernah dengar dialog-dialog di atas... tidak 'menjaga tepi kain orang ' ialah amalan islam yang SALAH dan boleh dibidas sama sekali dengan firman Allah di bawah...


Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.(ALIMRAN:104)


Memberi peringatan atau dalam erti kata lain menjaga tepi kain orang itu sendiri ialah perintah dari Allah... jadi  apabila anda ditegur.. didakwah... anda jangan maki hamun dan mengeluarkan kata-kata kesat... dan yang paling panas ialah menggunakan perkataan 'BAJET APE ENTAH NAK TEGUR AKU'...


anda kena lah faham..kalau ada seorang sahabat tu memberi peringatan kepada kita..... kita kene terima .. sebab ape?? sebab dah memang itu perintah dari Allah laaa..... dialog yang selalu keluar dari manusia yang belum mendapat hidayah ialah....


ahmad: kau jangan nak tunjuk baik sangat lah... perangai un tak berape betol lg.. nak tegor2 orang. ptuih!


mohamad: eleh...tegor orang konon... ingat nanti kubur lain2... pandai2 lah aku bertaubat nanti..


siti: betolkan diri dulu baru tegor orang...kaw ingat kaw blaja agama kaw hebad??


anda pernah dengar dialog2 di atas? aku pun da biasa dengar...dan alasan yang tidak asing lagi ialah mengatakan patutnya yang menegur dia tuh orang nye baik... bak malaikat... takkan ada dosa langsung..


KALAU NAK TUNGGU ORANG TARAF NABI TEGUR...MEMANG SAMPAI KIAMAT DAKWAH TAK JALAN

bak kata saidina Ali....jangan lihat siapa yang menegur...lihat apa yang ditegur...

tapi kalau kome da tegor 2uh...jangan lah plak kome yang buat...tu namenye HANGAT2 TAHI AYAM...

FIRMAN ALLAH S.W.T.


Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!(ASSOF:2)

Amat besar kebenciannya di sisi Allah – kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.
(ASSOF:3)


aku tak cakap....ALLAH. yang cakap...so cmne nak dakwah secara efektif nieh? bila kite berdakwah.... atau peringat orang lain...niatkan dalam hati... 'teguran ini buat sahabatku dan diriku'...insyaAllah ade berkatnya.. pahala nya... wallahua'lam... aku un tak tahu bapa byak,,tu sume Allah nye hak.. :)


JADI SAHABAT-SAHABAT
MARI SAMA- SAMA PERINGAT
KIAMAT DAH DEKAT
MAUT BILA-BILA BOLEH DAPAT
SUDAHKAH ANDA BERTAUBAT
ASSALAMUALAIKUM... 

PEACE FORM ME :)

No comments:

Post a Comment