Saturday, 25 February 2012

Mengambil iktibar dari DUGAAN


bismillahirrahmanirrahim.....dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani... Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh... selamat sejahtera... Alhamdulillah... dalam saat ini dapat lagi kita bernafas di Bumi Allah yang hijau nieh... Ya Allah 2 minggu da aku tak berdakwah dalam blog nieh... ,teruk juga la rasenye... secara jujurnya... hati aku tidak tenang kebelakangan ini... entahla... setiap saat aku merasakan iman aku jatuh merudum... tapi sekarang nieh... aku cuba bangkit... aku kena lah belajar terima dugaan dari Allah...
kita mesti sedar... setiap yang kita rancang itu bukannya confirm kita dapat... sebab ada hikmah di sebalik kejadian...dan itulah yang cuba aku sampaikan dalam blog kali nieh... belajar terima dugaan..

mungkin dialog-dialog begini sering didengari...

Siti : Ya Allah...mengapa wat aku begini Ya Allah....!!! kenapa kau ambil orang yang aku sayang!!!    kenape3??

Ahmad : Ya Allah...aku dah buat yang terbaik dalam SPM..... aku da belajar tiap-tiap hari... pukul 2 baru aku tido...tapi kenapa aku hanya dapat 3A je?? kenape3??

Ehsan : Ya Allah... kenapa aku diberi penyakit ni Ya Allah...sakit sungguh!


ya.....dialog2 nie sering didengari oleh kita... aku sendiri mengaku yang aku un pena mengucapkan kate2 camnie... tapi itulah masalah manusia sekarang.....bila ditimpa musibah.. salahkan Tuhan... bila ditimpa penyakit... salahkan Tuhan... bila ditimpa bala.... baru la nak beribadat... baru la nak nampak muka kat masjid...tapi bila masalah dah hilang... apa jadi??? bukan je muka... batang hidung un x nampak.. ish3.. 2 la masalah org islam skang... mereka beribadat bila ada masalah sahaja... bila ditimpa musibah.. tapi bila masalah hilang.. ibadat2 tu seakan2 hilang dari diari hidup...

FIRMAN ALLAH S.W.T.

Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia kepada Kami (dalam segala keadaan), samaada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya. (Sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.(SURAH YUNUS :12)

renung2 kan lah ayat kat atas nieh... dah tertulis dalam alquran da un... wah! 

jadi...apabila anda ditimpa kemalangan ka... ditimpa musibah ka.. ditimpa penyakit ka... jangan sesekali salahkan Allah... katenye Allah itu tidak Adil... Allah itu tak sayang kat dia lah... tapi kene ingat... setiap manusia kena melalui suatu bende yang digelar DUGAAN HIDUP....ATAUPUN MASALAH HIDUP.. mesti terfikirkan... kenapa Allah memberi kita dugaan? masalah? kenape3?????

Allah memberi kita dugaan dan masalah kerana Allah hendak kita maju dalam kehidupan... 

hamba Allah : maju?? dengan masalah un bole maju?? ape kejadahnye? susa hidup orang adela!!

tidak...tidak....? memang benar Allah memberi kita dugaan untuk kita maju dalam kehidupan...bukan kerana dia tidak sayang kita...bukan kerana dia benci kita... tapi Allah mahu kita MAJU..... misalnya kan... cube bayangkan nenek2 moyang kita dahulu tiada masalah harian... sebagai contoh... lampu minyak tanah selalu padam... susah nak berhubung dengan orang yang jauh.....itu masalah lah tuh... so apa yang nenek2 moyang2 kita buat ialah mereka mencari penyelesaian masalah... mereka cipta mentol.. mereka cipta handphone...

sebagai contoh seorang pelajar... selalu sangat fail addmath... dia hampir2 berputus asa.... tetapi.... dia nekad untuk SPM...NO MORE FAIL!!! ( slogan aku dulu sblom SPM).... jadi apa yang dia buat? dia maju kehadapan... selalu berjumpa cikgu.. bertanyakan pada rakan2 yang pandai...membuat latihan dengan lebih banyak lagi...dan apakah hasilnya?? A+!

WHEN WE HAVE PROBLEMS...FACE IT..DONT JUST RUN AWAY FROM IT....FIND A SOLUTION


 jadi bila kita ditimpa masalah.... minta tolong lah dengan Allah....haa! macam mane mahu mintak tolong...

Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar(albaqarah:153)


dah tulis da pun dalam alquran....kalau ditimpa masalah...minta lah tolong dengan sabar dan solat...

mengapa Allah memberi kita dugaan???
Allah mahu kita maju dan belajar dari kesilapan..

mengapa Allah memberi kita penyakit?
kerana penyakit itu ialah penghapus dosa.. maka bersyukurlah antum menghidapi penyakit

mengapa aku cita pasal menghadapi dugaan??
sebab aku baru lepas fail JPJ test dan bila aku think positive...Allah mahu aku lakukan yang lebih baik...


Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami, dan beri Penolong kami oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".(albaqarah:286)

WASSSALAM

PEACE FROM ME

(^_^)

kalau ade sebarang kemusykilan atau soalan ....komentar sahaja di bawah... :)

6 comments:

  1. Betul tu, hadapi wpun perit, 9t lama2 psti jd manis...insyaallah...

    (^__^)

    ReplyDelete
  2. Takpe bro, aku pun baru fail JPJ ni. Lets do our best bro!

    ReplyDelete
  3. tahu xpe,.aq p0n bru failed jpj gak,.

    ReplyDelete