Sunday 12 February 2012

KeNaPe AkU PiLiH NamA UsTaz EnGiNeeR


assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh. apa khabar semua sahabat2 ku di luar sana... sorila.. aku x dapat nak update blog slalu da... besela..orang da ade kerjaya... letih la katekan.. Alhamdulillah aku da stat bekerja.. bukan nya sebab aku batak duit ke apa... aku cume nak mencari pengalaman mencari rezeki di luar sana.. persediaan awal la orang kabo..!! mesti tertanya2 aku keje ape??? aq sebanye keje jadi ABANG KANTIN...wahaha...seriusly, walaopon agak meletihkan.. tapi.... aku enjoy...sebab tempat keje aku adalah sekolah rendah aku dulu... teringat la zaman budak2 aku dulu... haha

anyway...back to the topics.... kenape ustaz engineer???? ade gak sahabat aku pena tnye.....

sahabat : wey! awat la hg letak name ustaz engineer....??? pelik je aq dgo nieh..

nama USTAZ ENGINEER tu sbenanye sedikit sebanyak menceritakan pengalaman persekolahan aku... aku pernah belajar kat 2 buah sekolah sepanjang sekolah menengah...iaitu.....

SEKOLAH MENENGAH AGAMA IZZUDDIN SHAH(FORM 1 ~ 3)


SEKOLAH BERASRAMA PENUH INTEGRASI GOPENG(FORM 4 ~ 5)


well.....kedua2 buah skolah nieh byk mengajar aq pengalaman2 baru... due2 skola ade keistimewaan sendiri.. kat izzuddin.... aq byk belajar ttg bidang agama... bukan nak ckp kat sbpi gopeng aq x dpat ape tapi.. bidang agama aku sumenye bermula di izzuddin....di sane aku belajar pakai jubah.. di sane aku blaja ikat serban.. di sana aku mula memantapkan ilmu2 fardhu ain....aku berterima kasih la kat naqib2 aku yang ajar aku mcm2.. jasa mereka tak terbalas....byk gak aku belajar agama melalui matapelajaran i'dadi... 

sbpi gopeng...aku jejaki masa form 4....aku yang dpt 9A dlm pmr tetibe x amek arab plak time form 4... sebab aku dpat tawaran aliran sains teknikal...erm....memang cite2 aku dr kecik nak jadi engineer... aku ade la gak nak mintak tuko amek sains tulen agama... tapi ditolak... mintak nak amek arab un ditolak gak... hmmm....xpelah...xde rezeki la kowt... tp kat skolah nieh la aku byk belajar studi stok gile2 nye... kat sni lah gak aq memantapkan sains dan matematik aku... tapi dekat2 nak SPM lah... sng cite nye... kat sbpi gopeng lah aku blaja nak work hard nak jadi engineer.......kat sini gak aku belajar cket2 utk menjadi pemimpin... lpas dilantik jadi pengawas lah...n sbpi gopeng membuatkan aku aktif dalam bidang koko... ragbi dan kadet polis..

lepas abes skola....aku terfikit sejenak.......ape aku nak buat? ape persediaan aku ke IPT? ape cite2 aku..?
well...early preparation is always a key factor to success right? so aq bercadang aku nak cube jadi seorang USTAZ ENGINEER...bukan sekadar engineer yang mahir dalam membuat kerja dan berpangkat tinggi.....tapi seorang muslim yang mahir dalam selok belok agama dan hal ehwal islam... mampu memberikan hujah2 dalam mempertahankan agama....seimbang dunia dan akhirat...sesuatu yang susah nak jumpe skang... ya...itulah target aku....seorang professional yang mahir dalam bab agama....sesuatu yang skang nie susa nak jumpa kat malaysia.....

seorang engineer yang mengerahkan tenaga nye untuk berdakwah....fi sabilillah... menggunekan harta dan pangkatnye di jalan Allah...

"MENCARI SEGULUNG IJAZAH...MENYEBARKAN RISALAH DAKWAH"



itulah sebenanye tanggungjawab sume pelajar muslim......kite mencari pekerjaan agar kite dpat berdakwah di mane2 sahaja...kerja dakwah bukan ustaz2 sahaja yang kene bawa.... tp ia satu kewajipan bg mereka yang berilmu.....ini semua untuk saham akhirat.....



” Dan hendaklah ada antara kamu kumpulan yang mengajak orang kepada perkara baik, menyuruh orang berbuat baik dan melarang orang berbuat jahat. Mereka itulah orang yang berjaya”(ALIMRAN:104)

aku pena dga sorg ustaz nie ckap...

" PENGORBANAN BUKAN BERERTI KENA MENINGGALKAN KERJA DAN GAJI YANG LUMAYAN , ITU PEMIKIRAN YANG SALAH. TETAPI KEJARLAH PANGKAT2 TINGGI... KEJARLAH GAJI2 LUMAYAN... AGAR SATU HARI NANTI SEMUA ITU BOLEH DIJADIKAN WASILAH ATAU ALAT UNTUK BERDAKWAH..."

Firman Allah SWT : Intansurrulloha yansurkum : “Barangsiapa membantu agama Allah pasti Allah akan membantu kalian”

Firman Allah SWT, bermaksud 'Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu' (Surah Muhammad, ayat 7) 

MARI MENJADI PEMBANTU AGAMA ALLAH

marilah kite belajar bukan sahaja sebab nak mendapat gaji yang lumayan... tapi dengan harapan pekerjaan kita itu dapat membantu ISLAM pade mase yang akan datang... itulah sebenar2 jihad...

JADI MCM NIE STAIL GAK!!

TAKBIR!!!! ALLAHUAKBAR

WASSALAM
(^_^)






2 comments: