Saturday 28 January 2012

TiPs2 Blaja Menurut AlQuran!

Bismillahirrahmanirrahim....
in the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful..
Assalamualaikum....ape habaq??? ana kat dpan PC nie sehat je..Alhamdulillah...in the pink of health!!
Alhamdulillah....fuh...dpat lagi la aq taip kompputer nie haaa... da lame rasenye tak tules blog... mintak maap lah...bukannye malas ke ape...cume sebok sket...(ntah sebok sbb pe ntah).... selepas membersihkan sawang2 yang ade kat blog nieh...ana un rase nk menulis blog lah malam nieh... esok...dak2 skolah asrama nak balek asrama da an....so..aq tujukan khas blog nie pada budak2 sekolah lah... terutamanya yang nak ambik SPM taun nieh yeeee!!! Ha...!! arini ana nak bagi sket tips2 blaja...tapi.....tips2 nie bukan nye ana sebat kat buku2 majalah ke ape...tapi... ana rujuk kat Al Quran Al Karim....Haaa..!!! tgk 2uh...Al Quran....!! ye...kitab suci kite sebenarnye ade bnde2 nie...tapi kite x sempat tgk an.... jom kite saksikan..........


FIRMAN ALLAH S.W.T.

"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]


TIPS PERTAMA


dalam melakukan sesuatu perkara....kite hendaklah khusyuk melakukannya.... bukan wat sambil lewa je.....insyaAllah berjaye la kite mencapai kejayaan...kalo kite tgk balek...iman dan berjaya disebut dlam satu ayat maka IMAN lah faktor utama kejayaan!!

FIRMAN ALLAH S.W.T.
17:41. Dan sesungguhnya dalam Al Qur’an ini Kami telah ulang-ulangi (peringatan-peringatan), agar mereka selalu ingat. Dan ulangan peringatan itu tidak lain hanyalah menambah mereka lari (dari kebenaran).


TIPS KEDUA


tips yang ada dalam ayat di atas ialah kita hendaklah mengulangkaji pelajaran agar nnti senang la kite ingat an.... waahh!! teruje tak?? yee.....kalo x ulang kaji peljaran smpai bila nak berjaye yop!???!
Allah sendiri suh kite ulang kaji pelajaran an...supaya kita x lari dr kebenaran... dan nnti senang lah jawab soklan2..kowt2 ade sahabat2 tanya ka...xdelah kite dok bagi ajaran sesat kat depa an..HUHU

FIRMAN ALLAH S.W.T.



Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan ugama jika kamu tidak mengetahui.(ANNAHL:43)
   

TIPS KETIGA


hmmmm...agak2nye....ape mesej yang cube disampaikan ayat di atas ye??? haaa.... kite hendaklah bertanyakan pade org yang lebih pandai....ye.... bnde nie la yang agak susah sket la org nak wat... usually mereka akan merase segan tahap gaban nk tnye kat org pandai...HOHO.....nk tnye kat cekgu la yang plg segan an?? aq un same lah.... hoho...tape2...next time aq akan tanya la org yg pandai2... idak la aq dok bodoh sombong ja...hi3

FIRMAN ALLAH S.W.T.



“Hai orang-orang yang beriman, bersiap siagalah kalian, dan majulah (ke medan pertempuran) berkelompok-kelompok, atau majulah bersama-sama “!(ANNISA':71)

TIPS KEEMPAT

sbenanye ayat nie menerangkan ttg sifat bekerjasama......dalam peperangan kite tak boleh pegi sorang2 an?? kene pegi dlam satu kelompok....samelah mcm belajar....xboleh lah belajar sorang2.... kene la studi group sahabat2 sekalian...kalo studi sorg...ape yang hgpa dapat?? aq un tak bole... aiceh!! so...studi dalam jemaah 2 la yang terbaek... mungkin ade yang jenis studi sorg2  an?? aq un kadang2 suke studi sorg2 sebab aq suke kan ketenangan... tapi sbenanye...tu x brape nak bek sgt.. at least studi berdua lah....itu un da ckop bgos...!!

FIRMAN ALLAH S.W.T.



Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang di usahakannya(ANNAJM:39)

TIPS KELIMA


the last tips and aq rase nieh la tips yang paling penting dalam pelajaran....BERUSAHA.... insyaAllah kite akan dpat hasilnye....bak kate pepatah arab...man jadda wajada...waman zara'a hasoda... brg siapa yang berusaha,...dielah yang akan dpat hasilnye....brgsiapa yang bercucuk tanam...maka dialah yang akan dpat tuaian nye.. tawakkal lah pade Allah atas sume usaha kite dan insyaAllah..kite akan berjaya...





Alhamdulillah....habis gak blog aku nie yee..
so mari sahabat2 handai...kite berusaha lah...
kearah kejayaan...
HAIYA 'ALAL FALAH
wassalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh
(^_^)


No comments:

Post a Comment