Monday 16 January 2012

Islam Kesuluruhan Menjadi Pegangan...

Bismillahirrahmanirrahim... assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh kepada yang sudi baca post ni... Alhamdulillah.. Dapat lagi menghirup udara yang segar lg sejuk nieh(gaye cam kat London je).. Fiz skali nk ckp yang aq da lame x blogging...sebok nye pasal.... psl driving school... bapak la.. aq cuak gila la time fiz2 pgg stereng 2uh.. cina tu plak da maen psiko ngan aq... rase nak PANG! je....hehehe.. oke2...aq nak ckp pasal umat islam zaman skang nie....


FIRMAN ALLAH S.W.T


“Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu”. (Surah al-Baqarah, 2:208)


maksud ayat di atas ialah kite sbg umat islam hendak lah berserah diri pade Allah dlm sume jenis aspek..... bkn hanye dlm ibadah saje...tp sume lah... care mkn..... tutup aurat.. x mengumpat.... bak kate ustaz aq.. kite kene jage siqqah kite antare satu sme laen.. 








amende siqqah tuh???? siqqah yg aq blaja ialah kepercayaan org trhadap diri kite... n ustaz aq ade ckp yg siqqah sorg lelaki akan padam kalo die berhubungan ngan wanita....psl bnde nieh aq nk bncang dlm blog aq yg akan dtg...


Allah da tetapkan dlm Al Quran supaya meletakkan hidup kite berasaskan Al Quran da As Sunnah..... tp skang nie... ade yg ambek bab2 solat n ibadah je dr Quran...tp dlm pergaulan... aurat... asyik nk ekot artis je ngan fesyen terkini... pkai suar pendek pi jusco... maen bola un pkai sluar atas lutut... sluar tight  xde ke... same la kalo kite pkai baju ketat2.. pi umah org mengumpat... mencela sane cni... tp bile tegor gune alasan yang same... " LANTAK AQ LA NAK WAT APE UN.. JANJI AQ SEMBAHYANG SUDA"


Org yg beragama secara keseluruhannya, dalam pelbagai aspek kehidupannya selalu akan merujuk kepada rujukan yang utama (perlembagaan) yakni al-Quran dan As Sunnah. Kerana dengan merujuk dan berpandukan kepada dua perkara ini kehidupan akan selamat dan sejahtera. Hidup ini secara peribadinya sentiasa diwarnai dengan hiasan akhlak islami yang meyantuni perilaku al-Quran.








Fikiran, perasaan yang ada dalam diri, keinginan, tekad, semangat, tutur kata dan perbuatan selalu diusahakan agar tidak terkeluar landasan dari rel yang telah ditetapkan Allah SWT dan Rasul-Nya. Maka dengan itu, hati akan menjadi tenang serta jiwa dan juga fikiran akan beroleh kebahagiaan, ini adalah hasil dari mentaati dan bertaqwa kepada Allah SWT semata-mata. Oleh yang demikian, marilah kita tumpukan perhatian kepada amalan untuk mentaati Allah SWT selama-lamanya, insyaAllah kita akan berjaya.








Mungkin ade yg amek remeh dlm hukum halam agama islam... misalnye spt di bwh


abu: hek eleh... ape feel maen bola sluar pnjg.. CR un pkai suar pendek jaa..


siti : kolot ape pkai tudung labuh....bikin panas jee... skang musim panas pkai skirt ngan baju t - shirt ckp lah..


ali: lantak la ape org nk kate...biar la aq kapel un....bkn kaco idop kome un... asal aq smbhyg lima waktu suda..


NOTA..: JGN CONTOHI ORG2 DI ATAS...


mungkin mereka katekan mereka umat islam sejati... sbb mereka kate da jlnkan tggjwb islam... da pose blan ramadhan.. da smbhyg 5 waktu... da pi haji... tp kalo still wat kemungkaran.. x kemane lah sume 2... mari same2 mnjadi islam kesuluruhannye... insyaAllah sume dpat manfaatnye...








akhir skali dr aq.... wassalam.. peace from me :)

No comments:

Post a Comment