Sunday, 25 December 2011

TuDuNG SKaNg SuDa MoDeN :)

Assalamualaikum sekalian alam...syukur kepada Allah aku masih lg dpat menghirup udara yang segar.. Terasa pelik lak intro aq cmnieh...ade sebabnyee..... kali ini entah kenapa aq terasa bersyukur sebab masih diberi peluang oleh Allah untuk berubah... seriously.. aq nieh asalnye tak lah baek sgt.. walaopun ade yg ckp aq nie bajet la.. ape la..tp siyes aq nk cube berubah menjadi hamba Allah yg lebih taat... mak aku slalu pesan "Amin!!! jgn lupe solat, bnde 2 yg akan ditanya dlm kubor nnti...mak syg amin"... Nasehat tu akan amin pegang mak smpai amin mati.. AMIN SAYANG MAK... 

Pada era globalisasi ni(da rupe esei BM) aq dok tgk byk sgt fesyen2 tudung yg pelik2 dan yang paling penting x ekot langsung syiar islam... Aq bukan nak ckap ape lah... Bukannya aq nak sakitkan hati seseorang or nak MENCAPAP.... mari kite lihat sat ape jenis2 tudung skang nie... jeng3!!
.



TUDUNG NASI LEMAK

  



TUDUNG BUKIT

          



TUDUNG SARUNG NANGKA

 ...
TUDUNG ALIEN AKA BONGGOL UNTA

 



TUDUNG DATO'

 

nie lah realiti masyarakat skang...tudung da rupe fesyen ape ntah....RUJUK DI ATAS...
aku bukannye nak kutok ke ape...tp tudung2 di atas mmg DILARANG sebab ape??? sbb x mengikot ape yg islam ajar...
 FIRMAN ALLAH SWT...

"katakanlah kepada wanita yang beriman: hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang(biasa) nampak daripadanya. dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya..."


bila kita lihat dalam ayat ini, jelas menunjukkan perempuan wajib melabuhkan tudungnya hingga ke paras dada.

namun, apa yang terjadi sekarang ini, ramai perempuan yang memakai tudung tetapi masih jarang, tidak menutup dada, dan terlalu pendek(mangsa fesyen)...
fikir-fikirkanlah, anda bertudung kerana siapa, 
jika kerana ALLAH, maka ikutlah seperti yang telah ditetapkan dalam Islam,
x rugi apa-apapun, malahan diri kita terlindung dan terpelihara....

so, JGN malu nk bertudung labuh kat public sbb itu yg digalakkan dlm umat islam skang...

firman Allah dalam surah al-ahzab-ayat 59:



Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. 

STYLE2 TUDUNG LAEN(COPY KAT INTERNET)


            


tudung ni pulak mmg biase...makcik2 nak pi sebeleh umah ..kuar2 jalan2..tudung bawal katanya...ujung tudung selempang kiri dan kanan..siap...pantas....



ade satu masa tudung corak2 cam ni mmg populer...ape lagi amik tudung ikat ke ..ala2 mudah dan cepat...so makcik2...paling sesuai ketika hendak kepasar dan mengumpat dengan jiran sebelah...



ha macam ni pun ade..anak tudung ko terkeluar...kadang tu sampai tutup kening....ni ala2 x nak bagi nampak anak rambut katanya....ni yang menekankan penutupan aurat ni...

tudung mmg populer tahun 80an..tudung cikgu bedah katanya...ikat belakang...jalannnn...lalalala

bila dah masuk2 tahun 2000 tu..mula tudung wardina katanya...ikat..gulung2 kat kepala..nahhh sepit tepi muka..siap...wardina x muka akak?...



then kuar pulak tudung kain jersi..ala2 getah..ko sarung je..siap...mudah cepat....macam2 kaler ade...pelangi..tompok2..ko cakap je...(dah macam jep sepah dah akak)

di gabungkan pulak dengan tudung lain..nampak kelainnan katanya...variasi katanya...yer kerr...


ni tudung ala2 mak datin...bagi nampak rambut...ala2 kelas tanya..bagi nampak remos....jambul...ko mampu?



pernah nampak orang pakai tudung cam ni?...ni ala2 fesyen penjual kain orang kampuchia...meniaga katanya ..panas...bagi nampak telinga..senang nak tawar menawar harga kain...bagi jelas dengor...





NILAH TUDUNG YANG PATOT DICONTOHI...




FIKIR2 KANLAH WAHAI TEMAN.. :)
kan nampak manis bertudung labuh.......aq suke!

1 comment: